Ile naprawdę kosztuje ślub? Sprawdziliśmy na przykładzie Bydgoszczy
Błysk fleszy, biała suknia, wyjątkowa ceremonia w kościele i wesele do białego rana. Emocje ukryte w niezwykłych wspomnieniach z najważniejszego dnia w życiu każdej pary są bardzo ważne. Jednakże za wszystkimi wyjątkowymi rzeczami na weselu stoją bardzo realne koszty.
W moim artykule chciałbym rozwinąć tematykę kosztów ślubnych w Bydgoszczy, zastanowić się, za co płacimy i jakie mamy alternatywy.
Budżet na mały i duży ślub
Niezależnie czy planujecie tzw. skromne wesele czy macie ochotę zapewnić sobie wszystkie możliwe atrakcje, ten artykuł uzmysłowi Wam różne aspekty weselnego budżetu, dzięki czemu będziecie bardziej świadomi kosztów oraz zwrócicie uwagę, w co warto zainwestować, a na czym warto oszczędzić.
Koszt sali weselnej
Zacznijmy od podstawowego kosztu – czyli sali weselnej oraz kosztów wyżywienia gości. Przyjęło się, że koszt organizacji wesela oblicza się na podstawie cen przypadających na jednego gościa. W zależności od obiektu ceny w Bydgoszczy wahają się od 60 złotych do 330 zł za osobę.
Co składa się na koszt pojedynczego gościa na weselu?
Dla wielu osób pewne kwestie wydają się być oczywiste, ale warto wymienić te elementy.
Po pierwsze podstawą kosztu jest jedzenie na weselu. Począwszy od pierwszego dania, w formie rosołu lub innej zupy. Następnie drugie danie obiadowe z mięsem i dodatkami. Do tego kawa z deserem, najczęściej w formie lodów, a następnie zakąski na zimno. W dalszej części wesela pojawia się drugi obiad, przed północą wjeżdża tort, a po północy podawana jest gorąca zupa w formie barszczu lub innej. W późniejszej części donoszone są różne formy dań na zimno.
Koszt jedzenia na weselu jest podstawowym rdzeniem ceny na pojedynczego gościa. Jego wysokość uzależniona jest od ilości dań jakie sobie zażyczymy oraz od wykwintności potraw. Zestaw weselny oparty na rosole, kotlecie schabowym z ziemniakami, kawie i cieście oraz podstawowym barszczu o północy będzie na pewno tańszy od dwóch zup do wyboru przez gościa, półmiskach z mięsem do wyboru, kilku daniach pomiędzy daniami głównymi oraz dodatkowymi atrakcjami kulinarnymi.
Wysokość ceny na gościa uzależniona jest także od długości trwania samego wesela. W tradycji Polskiej przyjęło się, że wesele trwa do „białego rana”, czyli do ok godz. 5-6 rano. Coraz częściej zdarzają się wesela w formie poczęstunku weselnego, które trwają ok 2-3 godziny, a w ich skład wchodzi podstawowy obiad z kawą i ciastem.
Dekoracje sali weselnej
Ponadto na koszt wesela składa się także wystrój sali weselnej w formie przyozdobień na krzesłach, stołach oraz dekoracjach za parą młodą. Jeżeli ktoś ma ochotę może przyozdobić salę świeżymi kwiatami.
W zależności od sal weselnych ostateczny koszt regulowany jest przez liczbę osób obsługujących wesele, mowa tutaj o orkiestrze, fotografie i kamerzyście ślubnym. Część sal weselnych wlicza wyżywienie „obsługi” w ostateczną cenę wesela, ale niektóre sale wyszczególniają ten koszt jako dodatkowy.
Alkohol i dodatkowy poczęstunek na weselu
Z dodatkowych, aczkolwiek nieobowiązkowych kosztów sali weselnej można wymienić – poczęstunek chlebem i solą przed wejściem na salę weselną, tzw. Kącik Staropolski lub jak kto woli regionalne specjały danej kuchni oparte o różnego rodzaju mięsa, kiełbasy, produkty domowe i „swojskie” – pojedynczy koszt takiej usługi to ok 500 do 900 złotych. Dodatkowo można zamówić stół alkoholowy, który zostanie zaopatrzony w różnego rodzaju kolorowe alkohole, nalewki lub piwa regionalne, które uzupełnią standardową ofertę alkoholi znajdujących się na stołach, kwota jaką należy przeznaczyć na taką przyjemność zależna jest od wysokości cen alkoholi w danym lokalu (jeżeli nie ma możliwości wniesienia własnego alkoholu) – dodatkowy koszt 1000-2000 złotych. Coraz częściej na weselach pojawia się pieczony prosiak, dzik albo indyk. Ceny pieczonych dań wahają się pomiędzy 500 zł, a 700 zł.
Wynajem sali na uroczystość weselną
Na koniec niezależnie od kosztu jedzenia może pojawić się kwota wynajęcia sali na wesele – 1500 do 2000 złotych. W zależności od pary młodej trzeba będzie doliczyć koszt „oczepin”, a zazwyczaj – w przypadku sali weselnej – jest to koszt obsługi wesela, za jedzenie nie pobierane są dodatkowe opłaty i w tym wypadku w budżecie weselnym należy uwzględnić kwotę od 1000 do 2000 złotych ze tego typu dodatek.
Przedstawione zostały koszty, które składają się na całokształt cen za pojedynczego gościa na weselu. Kwota ta waha się od 60 do 330 zł. W zależności od wybranych opcji kwoty te mogą odpowiednio rosnąć lub maleć.
Tort weselny i inne dodatki
Z kosztów, które nie są bezpośrednio związane z salą weselną, ale bezpośrednio na niej występują należy wymienić koszt tortu weselnego, alkoholu oraz ciasta (jeżeli sala weselna nie zapewnia).
Podstawowy tort weselny to wydatek rzędu 400 zł. W zależności od cukierni, jej „renomy” oraz fanaberii związanych z tortem weselnym koszt ten może urosnąć nawet do 1500 zł, jeżeli zażyczymy sobie wersję wielopoziomową tortu lub odpowiednio udekorowaną.
Alkohol na weselu
Alkohol na weselu to element, który całkowicie zależny jest od pary młodej. Standardowy koszt pojedynczej butelki wódki to wydatek 24 złotych. Jeżeli nasz gust jest bardziej wyrafinowany cena za pojedyncza butelkę może wzrosnąć nawet do 35-40 złotych za butelkę.
Ciasta i słodycze
Koszt ciasta obliczany jest na podstawie tzw. „blachy”, czyli pojedynczej formy, w której wypiekane są słodycze. Średni koszt takiego wypieku obliczany jest na 20 zł za blachę. Bardziej wykwintne cukiernie liczą koszt ciasta na kilogramy i wtedy należy liczyć się z kwotami 13-20 złotych za kilogram ciasta. Bardzo dobrą propozycją w tym segmencie jest cukiernia Sowa i jej szeroki wybór ciast.
Dj, orkiestra, fotograf lub kamerzysta ślubny
Kolejnymi pozycjami na liście budżetu weselnego jest obsługa audio-wizualna czyli fotograf, kamerzysta i orkiestra lub DJ.
Ceny fotografów ślubnych na rynku bydgoskim są bardzo przekrojowe. Zaczynają się nawet od 600 zł, a kończą na kwotach 5000-6000 złotych.
Skąd takie różnice?
Może się wydawać, że wielkiej filozofii w robieniu zdjęć nie ma. W dobie, kiedy prawie każda osoba posiada w swojej kieszeni Smartphone’a wydawać by się mogło, że rynek zdjęć ślubnych w Bydgoszczy powinien mieć się na baczności. Na szczęście jakość zdjęć robionych przez Smartphone’y nadal odbiega jakością od profesjonalnych lustrzanek fotograficznych (choć przyznam, że skutecznie goni tę jakość).
Wróćmy jednak do samych cen na rynku w Bydgoszczy. Jak to jest, że jeden fotograf ślubny oferuje zdjęcia za 600 zł, a inny nawet 2000 czy 3000 złotych?
Różnica wynika w kilku aspektach, które omówię.
Po pierwsze – jakość sprzętu fotograficznego.
Zawodowy fotograf nie pozwoli sobie na pracę amatorskim sprzętem fotograficznym. Wytrzymałość takiego sprzętu jest znacznie mniejsza, a poza tym wygoda pracy, także nie należy do wzorowych. Najważniejsze jednak jest to, że lustrzanki używane przez drogich fotografów generują najwyższą jakość zdjęć. Tutaj nie ma kompromisów. Sam pojedynczy aparat często kosztuje 8000 – 10000 złotych.
Fotografowie, którzy oferują 600 złotych za swoje zdjęcia ślubne nie traktują swojego zajęcia priorytetowo. Pracują na najtańszych lustrzankach, które w popularnych sklepach kosztują około 1200 złotych. Jakość z takich aparatów jest nieco lepsza od kompaktów, a poza tym same zdjęcia są bardzo trudne w obróbce.
Fotografowie, używający lepszego sprzętu fotograficznego będą oferowali wyższe ceny, mając świadomość, że ich zdjęcia charakteryzować się będą znacznie lepszą jakością od tanich lustrzanek. W swoim arsenale sprzętu fotograficznego będą posiadać wysokiej klasy obiektywy, lampy fotograficzne oraz odpowiednie akcesoria fotograficzne.
Po drugie – jakość zdjęć ślubnych.
Fotografia jest ciekawą dziedziną sztuki, która nierozerwalnie związana jest ze sprzętem. Bez aparatu nie ma zdjęcia. Stąd ostateczna jakość zdjęć wynika poniekąd z jakości sprzętu jakiego używa fotograf. Dlatego też trzeba być ostrożnym przy przeglądaniu ofert fotografów ślubnych w Bydgoszczy, których oferta jest niższa niż 1000 zł. Wiem, że to może dziwnie zabrzmieć, ale taki fotograf ślubny nawet nie ma większych szans zarobić na lepszy sprzęt. Ja osobiście mam duży szacunek do klienta. Osobiście mam wewnętrzne poczucie, że robienie zdjęć tanim sprzętem jest swego rodzaju obrazą dla klienta. Ja lubię rozpieszczać klienta najwyższą jakością zdjęć i sprzętu fotograficznego. Nawet jeśli klient tego do końca nie widzi. W każdym momencie mogę mu opowiedzieć dlaczego wybrałem taki sprzęt, a nie inny. Stąd stawki w Grupie 5D będą wyższe od innych fotografów, gdyż używamy zawodowych lustrzanek. Nie każdy fotograf jest w stanie pozwolić sobie na aparat fotograficzny z pełną klatką, generujący zdjęcia ślubne wysokiej jakości.
Bardzo często zdarza się, że tani fotografowie umawiają się z parą młodą, że są w stanie przekazać zdjęcia ślubne zaraz po plenerze ślubnym i to w ilości kilku tysięcy zdjęć, aby para młoda nie miała problemu z wyborem.
Możecie się ze mną nie zgodzić, ale to tylko pokazuje podejście i rzekomy „profesjonalizm” fotografa. Miałem okazję rozmawiać z parą młodą, która zaufała tego typu fotografowi ślubnemu. Chcieli trochę zaoszczędzić, spodobała im się opcja, że dostaną prawie 3 tysiące zdjęć, gdyż byli przekonani, że w najgorszym wypadku te 50-100 zdjęć wybiorą. Trochę mnie nie dziwiło, że po wszystkim żałowali swojego wyboru. Okazało się, że praktycznie wszystkie zdjęcia były niedoświetlone. Do tego większość była nieostra. Zdjęcia z kościoła nie miały żadnego klimatu, a ich jakość pozostawiała wiele do życzenia.
Po trzecie – doświadczenie fotografa ślubnego.
Fotograf ślubny jak żaden inny fotograf musi pochwalić się bogatym doświadczeniem. Zdjęcia ślubne są bardzo unikalnym wydarzeniem, którego nie można powtórzyć. Nie można dwa razy sfotografować nakładania obrączek ani powtórzyć pierwszego tańca na sali weselnej. Stąd bardzo ważne jest, aby fotograf wiedział, co ma robić na weselu. W pewnym sensie fotograf powinien przewidywać sytuacje występujące na ślubie, aby czekać gotowy z aparatem fotograficznym na zrobienie zdjęcia.
Dzięki temu można mieć pewność, że fotografie będą nie tylko bardzo udane, ale będą posiadać niepowtarzalny charakter.
Po czwarte – czas poświęcany fotografii.
Zawodowy fotograf 100% swojego czasu poświecą na zdjęcia. Robi zdjęcia cyklicznie, w pewnym sensie, nawet nie myśli w trakcie robienia zdjęć nad technicznymi aspektami zdjęcia, gdyż jest dla niego to tak naturalne, jak jedzenie czy picie. Ponadto sam fakt, że fotograf zajmuje się fotografią zawodowo pokazuje, że bardzo wielu klientów zaufało danemu fotografowi i cieszy się on uznaniem. Fotografia ślubna w Bydgoszczy jest bardzo wymagającą dziedziną gospodarki i fotograf ślubny z prawdziwego zdarzenia, który jest w stanie samodzielnie utrzymać się na rynku tym bardziej należy do rzadkości.
Ponadto fotograf ślubny, który jest całkowicie zorientowany na fotografię jest w stanie szybciej obrobić (dokonać retuszu) zdjęcia od osoby, która robi to „po godzinach”. Obrobione zdjęcia szybciej trafiają do drukarni, a na samym końcu album ślubny trafia w Wasze ręce w jak najkrótszym czasie, dzięki czemu możecie się szybciej nacieszyć gotowymi efektami.
Dyspozycyjność fotografa ślubnego
Ostatnia rzecz związana z czasem fotografa – dyspozycyjność. Zawodowy fotograf ślubny może umówić się z Wami praktycznie o dowolnej porze dnia i nocy. Osoby, które zajmują się fotografią dodatkowo, bardzo często ograniczone są czasem swojego pracodawcy. Niektóre pary młode nie patrzą na to zbyt pochlebnie.
Wideofilmowanie na ślub w Bydgoszczy
W przypadku usług wideofilmowania w Bydgoszczy jest bardzo podobnie jak z fotografią – na ostateczny efekt filmu ślubnego ma wpływ – sprzęt, jakość filmu, doświadczenie i czas wideofilmowca.
Ceny wideofilmowania w Bydgoszczy także mają spore rozrzuty. Ceny potrafią wahać się od 1200 złotych aż do 10 000 złotych.
Skąd takie, a nie inne ceny wideofilmowania w Bydgoszczy?
Podobnie jak w fotografii ślubnem wpływ na to ma znowu klika czynników, niektóre z nich się pokrywają.
Operator kamery – a dokładnie ilość operatorów kamer na weselu. Film ślubny jest bardzo wymagającym wydarzeniem. Jest jeszcze bardziej wymagający niż fotografia na ślubie. Operator kamery musi zarejestrować różnego rodzaju procesy na ślubie. Proces zakładania sukni, proces przygotowania, proces wyjazdu pary młodej, proces wejścia, proces zakładania obrączek itp. To nie są pojedyncze zdjęcia – klik i po sprawie. Operator musi się skupić nad kadrem. Nie może tak jak fotograf w ciągu sekundy zmieniać kadru, raz kliknie szerokie ujęcie, raz wąskie. Tego typu przeskoki są bardzo nie estetyczne na filmie.
Wideofilmowanie na ślubie – więcej niż jeden kamerzysta
Dlatego, żeby zarejestrować różne ujęcia pary młodej często na filmie weselnym pojawia się więcej niż jeden operator. Wtedy dzielą się rolami – gdzie jeden z operatorów filmuje detale i emocje. Drugi operator jest bliżej pary młodej zbierając materiał ogólny, który stanowi rdzeń filmu. Drugi operator automatycznie powoduje, że koszt filmu rośnie, choć jednocześnie sprawia, że film ślubny staje się dużo ciekawszy i bardziej interesujący.
Sprzęt do wideofilmowania ślubnego
– tak jak w przypadku fotografii sprzęt w wideofilmowaniu ślubnym ma także olbrzymie znaczenie. Są firmy na rynku, które cały czas korzystają ze starych, ciężkich kamer naramiennych. Ich jakość nadal jest poprawna, ale obecna technologia w wideofilmowaniu ślubnym może zaoferować znacznie więcej. Od jakiegoś czasu bardzo popularne stało się filmowanie lustrzankami. Jakość filmu z lustrzanki jest znacznie wyższa od wielu profesjonalnych kamer filmowych. Ponadto inaczej niż fotograf, filmowiec ślubny musi posiadać minimum dwie kamery (a w pewnych przypadkach nawet trzy), dzięki czemu jest w stanie zebrać materiał z różnych miejsc jednocześnie, jeżeli odpowiednio się do tego przygotuje. Ponadto sama kamera filmu nie kręci i do kamery powinny zostać podpięte odpowiednie obiektywy filmowe.
Fotografia, a wideofilmowanie ślubne
To, co znacząco różni wideofilmowanie od fotografii ślubnej, to akcesoria filmowe. Fotograf przykłada aparat do oka i w ułamku sekundy wykonuje zdjęcie. Filmowiec tworząc ujęcia od kilku sekund do kilku minut musi kamerę odpowiednio ustabilizować. Służą do tego odpowiednie akcesoria filmowe. Podstawowym akcesorium jest statyw filmowy – odpowiednio stabilny wraz z głowicą filmową. Następnie statyw naramienny typu RIG, który pozwala zamontować kamerę na ramieniu, dzięki czemu operator ma większe możliwości poruszania się. Uzupełnieniem statycznych ujęć są akcesoria pozwalające ruszyć kamerę z miejsca – slider oraz flycam. Najnowszym osiągnięciem technologii flycama – jest tzw. trzy osiowy stabilizator żyroskopowy potocznie nazywany gimbalem. Uzupełnieniem podstawowych akcesoriów filmowych jest dron, który może filmować z powietrza, oraz kran fotograficzny, który potrafi wynieść kamerę 3-4 metry nad ziemię.
Ekipa filmowo – fotograficzna na ślubie
To jaki efekt chcemy otrzymać na zdjęciu będzie miało bezpośrednie przełożenie na ekipę filmującą. Więcej operatorów kamer, więcej sprzętu to ciekawszy film, ale co za tym idzie – także wyższa cena. Nieraz jednak studia i agencje fotograficzne oferują atrakcyjne ceny w przypadku łączenia obu usług. Przykładem w Bydgoszczy jest Grupa 5D i nasze pakiety fotografii oraz wideofilmowania.
Jakość filmu ślubnego – podobnie jak w przypadku sprzętu fotograficznego, wideofilmowanie ślubów także ma swoje zależności od sprzętu. Starsze kamery rejestrują obraz w standardach telewizyjnych PAL i NTSC. Rozdzielczość takiego obrazu nie jest zbyt wysoka i na nowszych telewizorach obraz traci na jakości. Nowsze kamery nagrywają już w wyższych rozdzielczościach – HD i Full HD. Przy lepszych telewizorach będzie widać znaczną poprawę jakości – obraz będzie klarowniejszy, a kolory charakteryzowały się większą głębią. Nowo wchodzące kamery potrafią rejestrować obraz w standardzie 4K, ale na chwilę obecną nie ma jeszcze zbyt wielu telewizorów oraz monitorów, aby obsłużyć tak szczegółowy format zapisu.
Czas – W przypadku filmu ślubnego czas ma jeszcze większe znaczenie niż w przypadku fotografii, gdyż dodatkowo dochodzi element montażu wykonanego materiału. W zależności od długości filmu montaż może trwać 7 dni, a czasem przedłużyć się do 2 tygodni. To wszystko zależy od stopnia skomplikowania filmu oraz mnogości efektów specjalnych na filmie ślubnym.
Koszt DJa (Wodzirej) lub zespołu
Ostatnim elementem osób obsługujących wesele jest orkiestra lub DJ.
W tej dziedzinie także napotkacie na rozrzut cenowy. Ceny DJ’ów obsługujących wesela w Bydgoszczy zaczynają się od 2000 złotych, a kończą na 4000 złotych. Koszty orkiestry zaczynają się od 2600 złotych (za 2 osoby), a kończą na 6000 – 8000 złotych (w zależności od ilości osób grających w zespole).
Czym wyróżnia się profesjonalny DJ na wesele?
Podstawową zaletą DJ’a na weselu jest fakt, że puszcza muzykę ze znanego repertuaru muzycznego. Jego wyczucie oraz zmysł muzyczny pozwalają odpowiednio reagować i dobierać muzykę do nastroju danego wesela. Może się wydawać, że puszczanie muzyki z elektronicznych nośników nie jest żadną filozofią, jednak sprawa wcale nie wygląda tak prosto.
Dobry DJ może odpowiednio wpłynąć na klimat wesela i rozruszać gości weselnych, aby Ci nie opuszczali parkietu na dłuższe przerwy. Najnowsze technologie stołów dj-skich umożliwiają kompilację utworów o podobnej rytmice i tempie. Dzięki czemu komputer podpowiada DJ’owi jakie utwory komponują się z obecnie granym dzięki czemu może dokonać odpowiedniego wyboru do danego momentu na weselu.
Ponadto dobry DJ zadba o odpowiednie nagłośnienie i oświetlenie sali weselnej, które stworzy niesamowity klimat, który może zostać wykorzystany zarówno przez fotografa jak i kamerzystę.
Ciekawym przykładem DJ’a weselnego w Bydgoszczy jest grupa Art of Show, która zajmuje się oprawą muzyczną, jak i dekoracją świetlną.
Orkiestra lub zespół na wesele
Orkiestra składająca się z kilku osób odgrywa muzykę na żywo. Tańsze orkiestry oparte są o muzyków grających na keyboardach i ewentualnie gitarach. Bardziej zaawansowane zespoły oprócz keyboardów posiadają gitarę basową, perkusję czy modny ostatnio saksofon. Ponadto w większych zespołach pojawiają się dodatkowe wokale rozwijające repertuar muzyczny.
Jednoczesnym atutem jak i poniekąd wadą zespołów muzycznych jest to, że każdy zespół weselny ma swój unikalny charakter. Ważne jest, aby danej orkiestry posłuchać przed ostateczną decyzją o wyborze zespołu. Ponadto warto sprawdzić „kondycję” orkiestry i fakt ile utworów są w stanie zagrać w pojedynczym secie. Zdarza się, że zespoły grają np. 3 utwory, a następnie robią 15 minut przerwy po czym zaczynają swój kolejny 3-utworowy zestaw. Ciężko się patrzy jak klimat wesela opada po tym jak zespół robi sobie przerwę zamiast utrzymać tempo i energię gości na parkiecie.
Koszty transportu na ślubie i weselu
Z elementów około weselnych doliczyć lub przynajmniej należałoby wziąć pod uwagę transport dla gości. Niezależnie czy będzie to podstawiony autobus czy wynajęta taksówka, może się okazać, że część gości weselnych nie będzie zmotoryzowana, aby dotrzeć na salę weselną. Oczywiście ten temat może się jeszcze bardziej nasilić w momencie, kiedy sala weselna jest oddalona od miejsca ceremonii ślubnej. Czasami warto nawet rozważyć wynajęcie autobusu dla gości weselnych, aby ich niepotrzebnie fatygować jazdą samochodem.
W zależności od wielkości transportu i ilości osób jakie chcecie przewieźć ceny transportu różnią się, ale nie tak w wielkim stopniu jak w przypadku innych usług. W przypadku autobusów lub busów opłata wynosi za kilometr. Jeżeli planujemy przewieźć ok 4 osoby stawka za kilometr wynosi ok. 1,5 do 1,8 złotego. Przy 20 osobach jest to już 3 złote za kilometr jazdy. Przy autokarach 50 osobowych stawka rośnie do 5 złotych za godzinę. Ponadto trzeba pamiętać o czasie postoju autokaru przed miejscem ceremonii. Ceny zaczynają się od 50 zł za godzinę, a kończą na 130 złotych za postój autokaru.
Prezenty dla rodziców
Drobniejszym elementem, ale jakby nie patrzeć niezwykle ważnym są prezenty dla rodziców. Niezależnie czy wręczacie je uroczyście w czasie oczepin czy indywidualnie przed ceremonią, prezenty powinny zapadać w pamięć (np. ramka z Waszymi zdjęciami) lub być bardzo efektowne. Warto pamiętać, że tego typu rzeczy mogą kosztować od 150 do 300 złotych.
Opłaty formalne oraz za ceremonię ślubną
Teraz chciałbym poruszyć rdzeń programu – czyli ceremonię w kościele.
Tutaj także trzeba pamiętać o pewnych wydatkach, które występują w kościele jak i poza nim. Zanim złożycie sobie przysięgę, Warto sprawdzić koszt dokumentów, które musicie przygotować do ślubu.
Po pierwsze udział w naukach przedmałżeńskich zakończony wydaniem certyfikatu z ukończonych nauk wynosi 50 zł. W urzędzie stanu cywilnego wydanie aktu urodzenia 44 złote za osobę. W samym urzędzie stanu cywilnego należy uiścić opłatę 22 złotych za osobę tytułem kosztów administracyjnych. Koszt aktu małżeństwa wynosi 84 złote.
Łączne koszty formalności w urzędzie stanu cywilnego wynoszą: 216 złotych + 50 zł certyfikat nauk przed małżeńskich.
Jeżeli chodzi o formalności związane z parafią należy wyszczególnić:
- akt chrztu
- zapowiedzi
- licencja na organizację poza parafią
- opłaty Urzędu Stanu Cywilnego przy ślubie konkordatowym
W przypadku kościoła powyższe pozycje powinny być traktowane w formie “Bóg zapłać”, ale przyjęło się, że orientacyjnie za pojedynczy akt ślubu ofiara na kościół za akt chrztu powinna wynosić 50 zł. Zapowiedzi na mszach świętych poprzedzających ceremonię ślubu – 50 zł / zapowiedź. Licencja za organizację ceremonii poza parafią to wydatek ok. 200 złotych. Kiedy chcemy, aby wszystkie formalności związane z urzędem stanu cywilnego zostały załatwione przez kościół to należy doliczyć 104 złote opłat na rzecz USC.
Same opłaty związane z wynajęciem kościoła (oczywiście w formie “Bóg zapłać”) powinny wynieść ok. 550 zł dla księdza (250 zł dla księdza i 200 zł na kościół). Zdarza się, że w ramach opłaty dla księdza opłacone są pozostałe osoby biorące udział w mszy – stranci, ministranci i kościelny. Czasem warto jednak dać 50 zł kościelnemu, aby ten zapalił wszystkie światła w kościele, na czym niewątpliwie zyska fotograf i kamerzysta.
Organista lub dodatkowy muzyk podczas aktu ślubu
Organista w kościele to wydatek 250 złotych. Jeżeli chcielibyśmy usłyszeć dźwięk skrzypiec na ceremonii ślubnej należy doliczyć ok. 300-800 złotych (w zależności od klasy muzyka jakiego sobie zażyczymy).
Jeżeli myślicie o dekoracji kościoła na czas ceremonii zaślubin, należy uwzględnić dodatkowe 300 złotych za podstawowe elementy (białe wstęgi, ozdoby na krzesłach dla pary młodej, ozdobny ołtarz itp.). Mowa tutaj o sztucznych dekoracjach. W momencie, kiedy pragniecie ozdobić kościół świeżymi kwiatami to ceny podstawowych ozdób kwiatowych zaczynają się od 300 zł i rosną do 1200 – 1500 złotych. W przypadku, kiedy chcielibyście mieć dużo bogatszy wystrój, jednocześnie chcąc zaoszczędzić trochę pieniędzy, to warto sprawdzić czy tego samego dnia, co Wy, nie mają ślubu inne pary. Koszt dekoracji kościoła można podzielić na kilka par, dzięki czemu wszyscy korzystają z ciekawego wystroju, a koszt na jedną parę nie jest taki duży.
Tak wygląda przekrój kosztów związanych z kościołem.
Przygotowania do ślubu – stroje, dodatki, samochód ślubny
Teraz wyszczególnię koszty związane z przygotowaniami do ślubu – stroje, dodatki, samochód do ślubu czy zaproszenia.
Z podstawowych elementów możemy wymienić:
- suknia panny młodej
- buty panny młodej
- biżuteria panny młodej
- bukiet panny młodej
- makijaż panny młodej
- fryzura panny młodej
- garnitur pana młodego
- buty pana młodego
- koszula, krawat i spinki pana młodego
- dekoracje na samochód ślubny
- samochód ślubny
- wydruk zaproszeń
- winietki na stół
Suknia ślubna dla panny młodej
Zacznijmy od sukni panny młodej. W tej kwestii można stwierdzić, że są dwie opcje, na które decydują się panny młode. Kupno sukni ślubnej lub wypożyczenie sukni ślubnej. Nie ma większych reguł w Bydgoszczy, z której możliwości panny młode korzystają częściej. Wykonanie sukni ślubnej dla panny młodej zaczyna się od 1200 – 1400 złotych (w zależności od krawcowej lub zakładu produkcyjnego) kończąc na kwotach rzędu 8000 – 10 000 złotych za suknie opracowane przez projektantów mody. W Bydgoszczy przyjęło się, że średni koszt wykonania sukni ślubnej na zamówienie wynosi 3000 złotych.
Wynajem sukni ślubnej
Jeżeli chodzi o wynajem sukien ślubnych to tutaj także nie ma specjalnej reguły, kwoty wynajmu sukien zaczynają się od 600 złotych, a kończą na kilku tysiącach (w momencie, kiedy jest to suknia wykonana przez znanego krawca lub projektanta ozdobiona przykładowo kryształkami Svarowskiego).
Buty, biżuteria, bukiet
Buty dla panny młodej to wydatek rzędu 300 do 500 złotych. Buty muszą być wygodne i skórzane. Musisz pamiętać, że będziesz w tych butach prawie 20 godzin. Nie może być sytuacji, w której buty będą Cię obcierać, albo będą niewygodne. Stanowczo – jest to element – na którym nie można oszczędzać.
Biżuteria panny młodej jest niezbędnym dodatkiem każdej panny młodej. Jest to element, który musi współgrać i uzupełniać stylizację sukni ślubnej. W zależności od sukni ślubnej można postawić na minimalizm ozdób ślubnych lub sprawić, że biżuteria będzie zachowywać swój wyjątkowy i indywidualny charakter. Koszt biżuterii waha się od 500 złotych do 1000, w zależności od jubilera, w którym zlecamy wykonanie lub kupno danej biżuterii.
Bukiet panny młodej to kolejna część elementu jej “biżuterii”. Najnowsze trendy stawiają na minimalizm bukietów w postaci prostych kwiatów. Choć niewątpliwie największą popularnością nadal się cieszą ciasne bukiety ze świeżych kwiatów. Ciekawie wyglądają bukiety przyozdobione cyrkoniami. Ceny bukietów ślubnych rozpoczynają się od 180 złotych, a kończą na 400-500 złotych.
Obrączki dla nowożeńców
Kolejnym, wspólnym, elementem biżuterii Panny Młodej i Pana Młodego są obrączki. W zależności czy kupujemy nowe czy przetapiamy rodzinne, koszty zależą od materiału z jakiego są wykonane. Koszt kompletu obrączek wynosi ok 1600 – 1800 złotych.
Ślub jest świętem panny młodej. Tego dnia to Ona jest w centrum uwagi i musi błyszczeć na tle innych gości. Z tego powodu obok sukni, biżuterii czy bukietu warto pamiętać o odpowiednim makijażu i fryzurze.
Makijaż ślubny i fryzjer
Jak sięgam pamięcią wstecz, od zawsze na ślubach obowiązkowy był fryzjer. Z makijażem różnie bywało. Panowało stwierdzenie – “sama się pomaluję, w końcu robię to na co dzień”. Niestety kobiety, które nie do końca znają się na sztuce makijażu lub znają ją z przekazów “od znajomej” bardzo często nie są w stanie wykonać profesjonalnego makijażu ślubnego. Makijaż wykonany przez pannę młodą czy jakąś znajomą panny młodej utrzymuje się na początku ceremonii ślubnej, a następnie znika wraz z życzeniami i pocałunkami gości w trakcie składania życzeń.
Panna młoda jako najważniejsza osoba na ślubie powinna zadbać także o odpowiednią oprawę makijażu. Zlecenie tej usługi profesjonalnej wizażystce wpłynie bardzo korzystnie na trwałość makijażu oraz na efekt wizualny, który będzie widoczny na zdjęciach ślubnych oraz filmie ślubnym.
Zawodowe wizażystki bardzo często posiadają swoją stronę internetową, na której można znaleźć efekty ich prac. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce internetowej hasło: „profesjonalny makijaż bydgoszcz” lub „makijaż ślubny bydgoszcz”, aby zobaczyć portfolia wizażystek z Bydgoszczy i wybrać najlepszą dla siebie. Tak wygląda przykładowe portfolio makijażystki ślubnej z Bydgoszcy – studio Atelierum
Pierwszą próbą makijażu ślubnego będzie wieczór panieński, gdzie próbny makijaż zostanie przetestowany w plenerze.
W przypadku fryzur ślubnych, wybór zawodowego fryzjera jest znacznie łatwiejszy, gdyż panny młode często mają już swoich zaufanych fryzjerów, którzy zajmują się włosami od dłuższego czasu. Oczywiście warto potwierdzić swój wybór opiniami wśród znajomych, aby mieć 100% pewność, że fryzura od danego fryzjera nie zawiedzie i będzie się w stanie utrzymać cały dzień.
Ubiór pana młodego
Co do Pana młodego to w jego przypadku temat ubioru jest znacznie prostszy niż w przypadku panien młodych, gdyż całość ogranicza się do garnituru, butów, koszuli, krawata i spinek.
W przypadku garniturów rzadko kiedy spotyka się zjawisko wypożyczania stroju. Najczęściej Pan młody kupuje garnitur, który służy mu kilka następnych lat. W zależności od firmy garnitury szyte są od podstaw na danego pana młodego lub do istniejących garniturów “z haka” wprowadza się krawieckie poprawki. Koszt garnituru w Bydgoszczy waha się od 1800 złotych do 2500 złotych.
Buty Pana młodego to wydatek rzędu 300-500 złotych. Podobnie jak w przypadku Panny młodej, jest to rzecz bardzo ważna, gdyż Pan młody także będzie dość długo na nogach i w jego przypadku buty także muszą być wygodne.
W wielu przypadkach koszule, krawat i spinki są kupowane razem z garniturem pana młodego. Dzięki takiemu zabiegowi można na miejscu skomponować odpowiedni zestaw i mieć pewność, że każdy element będzie do siebie pasował. Koszula Pana Młodego to wydatek zaczynający się od 180-200 złotych, kończący się na 400-500 złotych. W zależności czy pan młody wybierze krawat, krawatnik, musznik czy muchę ceny wahać się będą między 80 zł, a 280 zł w zależności od elementu dekoracyjnego.
Ceny spinek, tak samo jak w przypadku biżuterii, koszt indywidualny. Proste spinki do mankietów można nabyć za około 80-100 złotych. Droższe i wykonane ze szlachetnych materiałów mogą kosztować nawet 200-300 złotych.
Poza kategorią ubioru, do przygotowań weselnych możemy zaliczyć jeszcze samochód weselny i jego dekorację. Samochód wiozący parę młodą na ceremonię ślubną, a następnie na wesele musi być przez Was indywidualnie dobrany. W zależności od budżetu możecie poszukać wśród znajomych kogoś kto posiada reprezentatywny pojazd i wtedy ewentualnie zainwestować w dodatkową dekorację. Można skorzystać także z różnych ofert lokalnych firm czy osób prywatnych. Oferta samochodów ślubnych w Bydgoszczy jest bardzo bogata i obejmuje pojazdy od luksusowych limuzyn w stylu amerykańskim czy samochody retro jak Syrena, Warszawa czy inne pojazdy klasyczne. Można zrezygnować z pojazdu mechanicznego na korzyść dorożki zaprzężonej w konie.
Koszt samochodów ślubnych w Bydgoszczy rozpoczyna się od 400 złotych za popularne marki samochodów, następnie przez bardziej luksusowe marki jak BMW, Mercedes czy Jaguar w kwotach 800-1200 złotych. Do 1800-4000 złotych za rzadkie auta jak Ford T z 1906 roku czy dorożka z 4 końmi.
Auto ślubne dostępne jest zazwyczaj od momentu wyjścia pary młodej z domu, po przyjazd pary młodej na wesele.
Druk zaproszeń ślubnych
Do przygotowań należy dodać jeszcze pozycję wydruku zaproszeń i winietek. W przypadku zaproszeń możecie skorzystać z ofert gotowych wydruków, które można nabyć w popularnych sklepach papierniczych. Koszt pojedynczego zaproszenia wynosi od 1,50 złotego do 3-4 złotych.
Możecie także rozważyć ręcznie wykonywane zaproszenia. Macie wtedy pewność, że zaproszenia będą bardzo stylowe i spersonalizowane tylko i wyłącznie pod Was. Koszt zwiększa się i ceny rozpoczynają się od 9 złotych za zaproszenie, a kończą na 18-20 złotych. Wszystko zależy od stopnia skomplikowania danego zaproszenia i materiałów jakie zostały użyte do ich produkcji.
W przypadku winietek także można posłużyć się gotowymi wzorami lub połączyć produkcję zaproszeń z winietkami. Dzięki czemu wizualizacja wszystkich papierowych elementów na weselu będzie spójna. Koszt winietek na stół zaczyna się od 0,5 złotego, a kończy na 2-3 złotych.
Winietki kończą podstawową część opisu kosztów weselnych.
Poniżej zamieszczam przykładowe zestawienie kosztów ślubnych oraz łączną sumę wydatków:
- Wesele (150 zł za osobę [dziecko 50%] – 95×150 + 5×75) = 13,875
- Poprawiny – 2000 zł za całość
- Orkiestra 3-osobowa (keyboard, gitara, wokal) – 2400 zł
- Fotograf – 1600 zł
- Kamerzysta – 1650 zł
- Suknia ślubna i buty (w promocji) – 2600 zł
- Garnitur i buty (w promocji) – 1900 zł
- Nauki przedmałżeńskie – 30 zł
- Książki dla narzeczonych z kościoła – 30 zł
- Zapowiedzi – 200 zł
- Urząd Stanu Cywilnego – akt urodzenia – 88 zł
- Urząd Stanu Cywilnego – opłata administracyjna – 44 zł
- Urząd Stanu Cywilnego – akt małżeństwa – 84 zł
- Kwiaty do kościoła – 250 zł
- Ksiądz – 550 zł
- Organista + skrzypce – 250 zł
- Kościelny – 50 zł
- Ciasto – 20 zł za blachę ciasta + produkty – 500 zł
- Tort 5-piętrowy – 400 zł
- Autobus dla gości – 450 zł
- Wódka 80 butelekx0,7 i 50×0,5 – 3,210 zł
- Wino 10 butelek – 200 zł
- Zaproszenia na ślub 55 szt. po 4,50 zł – 247,5 zł
- Noclegi w domu weselnym – 20 miejsc – 500 zł
- Winietki na stół – zrobione samodzielnie – 0 zł
- Auto do ślubu – pożyczone od kolegi – 0 zł
- Obrączki – 1400 zł
- Nauka pierwszego tańca 40 zł/godz. – 200 zł
- Dekoracje klatki schodowej, cukierki i balony dla dzieci, dekoracja samochodu, poduszeczka na obrączki, biała parasolka – 300 zł
- Bukiet panny młodej – 250 zł
- Fryzura i makijaż panny młodej, sukienka na poprawiny – 500 zł
- Prezent dla rodziców i bukiety – 300 zł
Łączny koszt: ok. 35 000 złotych
Powyższe zestawienie podsumowuje podstawowe elementy budżetu weselnego. Warto także zerknąć na dodatkowe atrakcje, które wizualnie uzupełniają całość ceremonii oraz uroczystości weselnej:
- plansza na salę weselną z rozkładem gości
- księga weselna
- taniec ognia
- fajerwerki
- prezenty dla gości
- wypuszczenie gołębi po ceremonii
Księga weselna
Ciekawym uzupełnieniem uroczystości weselnej jest wystawienie “księgi weselnej” dla gości, którzy mogą wpisywać swoje życzenia dla pary młodej. Prosty pomysł, który stanowi świetną pamiątkę dla pary młodej. Koszt takiej księgi to kwota około 40-50 złotych.
Plansza na sali weselnej także jest ciekawy efektem wizualnym, który pozwala gościom w łatwy sposób odnaleźć się na sali weselnej. Wymaga od pary młodej nieco pracy, żeby ją przygotować, ale dzięki temu mamy pewność, że goście łatwo odnajdą drogę do swojego stolika. W zależności czy tworzycie planszę we własnym zakresie czy zlecacie jej druk w zakładzie poligraficznym koszt takiej planszy powinien zamknąć się w 15-20 złotych.
Kolejną atrakcją wizualną jest wypuszczenie gołębi przed kościołem, jako znak szczęścia i miłości. Koszt takiej usługi to 150 złotych za 2 gołębie. W tle dodatkowo może wystartować 20 dodatkowych gołębi i wtedy do podstawowej kwoty trzeba doliczyć 250 złotych.
Atrakcje na weselu
Przed oczepinami można urozmaicić wesele wystrzeleniem serii fajerwerków. W zależności od długości i obfitości fajerwerków ceny rozpoczynają się od 3600 złotych za 5-7 minut. W cenę wliczone są wszystkie pozwolenia z gminy na wystrzał fajerwerków oraz ubezpieczenie. 10-12 minut to wydatek 4800 złotych. Powyżej 12 minut ceny ustalane są indywidualnie.
Dodatkową atrakcją jest tzw. taniec ognia. Na weselu pojawia się grupa tancerzy, która urozmaica swój pokaz ogniem. W powietrzu latają ogniowe akcesoria, a wśród nich tancerze. Koszt 5 minutowego pokazu to 4600 złotych. Powyżej 5 minut koszt ustalany jest indywidualnie.
Prezenty ślubne dla gości
Końcowym elementem, który może wystąpić na weselu są prezenty dla gości. Hasło jest dosyć ogólne, ale warto na chwilę się na nim zatrzymać.
Co może być prezentem dla gości weselnych?
Prezent może mieć charakter symboliczny. Może to być cukierek w ozdobnym opakowaniu z odpowiednią sentencją od Pary Młodej. Może to być drobny upominek. Koszt takiej koncepcji jest stosunkowo niedrogi – kwota 3-4 złotych za sztukę (wraz z etykietą i ozdobnym opakowaniem).
Warto pomyśleć o tym, aby wykonać pamiątkową fotografię ślubną Pary Młodej, która zostanie wręczona każdemu z gości jako pamiątka z wesela. Koszt pojedynczej odbitki to kwota ok. 30 groszy za sztukę. Do tego trzeba doliczyć koszt koperty – ok. 10 groszy. Łączny koszt to ok 40-50 groszy za kopertę ze zdjęciem pary ślubnej. Tani, a bardzo ciekawy pomysł na prezent dla gości.
Na koniec zapraszamy do przygotowanej specjalnie dla Was infografiki o prowokacyjnym tytule „Ukryte koszty ślubu”.